ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำของผู้บริหารกับประสิทธิผลของโรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองกาญจนบุรี

You are here:
  • KB Home
  • ประจำปีการศึกษา 2560
  • ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำของผู้บริหารกับประสิทธิผลของโรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองกาญจนบุรี
Estimated reading time: 1 min
ชื่อเรื่อง (Thai) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำของผู้บริหารกับประสิทธิผลของโรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองกาญจนบุรี
ชื่อเรื่อง (Eng) THE RELATIONSHIP BETWEEN LEADERSHIP AND SCHOOLS EFFECTIVENESS OF SCHOOLS UNDER MUEANG KANCHANABURI MUNICIPALITIES
ชื่อผู้แต่ง (Thai) นภา เหมือนปอง
ชื่อผู้แต่ง (Eng) Napa Muanpong
ปี พ.ศ. 2560
ปริญญา ครุศาสตรมหาบัณฑิต
สาขาวิชา  การบริหารการศึกษา
ประธานกรรมการควบคุม นิพนธ์ วรรณเวช
กรรมการควบคุม สุริยงค์ ชวนขยัน

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาภาวะผู้นำของผู้บริหารกับประสิทธิผลของโรงเรียน และศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำกับประสิทธิผลของโรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองกาญจนบุรี
ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอนโรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองกาญจนบุรี จำนวน 125 คน โดยใช้การสุ่มแบบง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ซึ่งหาค่าความเชื่อมั่นได้ 0.96 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยน ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน กำหนดนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
ผลการวิจัยพบว่า
1. ระดับภาวะผู้นำของผู้บริหารของโรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองกาญจนบุรี ในภาพรวมมีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน เรียงตามค่าเฉลี่ย คือ ด้านการมองการไกล ด้านความมุ่งประสงค์ ด้านความจำเป็นพื้นฐาน ด้านความยืนหยัด ด้านความรักองค์การ ด้านการวางแผน ด้านบริหารคน ด้านหลักการปกครอง และด้านหลักการทำงาน
2. ระดับประสิทธิผลของโรงเรียนในสังกัดเทศบาลเมืองกาญจนบุรี ในภาพรวมมีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน เรียงตามค่าเฉลี่ย คือ ด้านความสามารถในการผสมผสาน ด้านความสามารถในการพัฒนาศักยภาพ และด้านความสามารถในการปรับตัว
3. ความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะผู้นำของผู้บริหารกับการจัดการความรู้ของผู้บริหารสถานศึกษาในสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นจังหวัดกาญจนบุรี พบว่า ในภาพรวม มีความสัมพันธ์กันในทางบวกอยู่ในระดับสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ

ABSTRACT

The research aimed to study the level of leadership characteristics, the state of knowledge management of school administrators and the relationship between the leadership characteristics and the knowledge management of the administrators in the schools under the local government organizations in Kanchanaburi. The sample was 125 teachers in the schools in the subject area, treated by a 5-level rating scale questionnaire with reliability of 0.96 to collect data which were analyzed in terms of percentage, mean, standard deviation, and Pearson’ correlation coefficient at statistical significance of 0.05.
The findings:
1. The level of leadership characteristics of the administrators under the local government organizations in Kanchanaburi was high overall and in separate aspects as written in descending order: the aspects of intelligence and cleverness, healthiness and liveliness, patience, knowledge seeking, motivation ability, human relation, cooperation, responsibility, creativity, decision-making ability, and communication ability respectively.
2. The state of the knowledge management of the administrators under the local government organizations in Kanchanaburi was high overall and in separate aspects as written in descending order: knowledge constructing, goal setting, systematic knowledge management, knowledge application, selecting and screening, learning resource publicity, tacit knowledge seeking, and monitoring respectively.
3. The relationship between the leadership characteristics and the knowledge management of the administrators in the schools under the local government organizations in Kanchanaburi was significantly positively high.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Views: 113